De hagelnieuwe Peugeot 508 Sport Engineered Concept betekent een sportieve doorbraak.
Het 400 pk sterke studiemodel met twee elektromotoren en een beresterke benzinemotor is weliswaar een verrassing, maar komt toch niet geheel uit de lucht vallen
Peugeot en sportiviteit kunnen we sinds het midden van de jaren tachtig nadrukkelijk met elkaar in verband brengen. In 1984 bracht het de inmiddels legendarische 205 GTI op de markt, de auto die niet alleen de Golf GTI van de troon stootte, maar het startschot was voor een hele serie sportieve, hete hatchbacks van het merk, met onder meer de 309 GTI en de 306 GTI als echte smaakmakers. In de huidige 308 GTI leeft die passie zonder meer voort.
Een iets ander verhaal betreft de sportieve sedan, die bij Peugeot in meer of mindere mate een rol in de marge heeft gespeeld. Beter gezegd: ze liepen op een specifieke uitzondering na niet gigantisch te koop met hun potentieel. Zoals de 305 GTX van 1984, die de 105 pk sterke 1.9-motor onder de kap had. Wat je noemt een wolf in schaapskleren, want met die felle motor liep de 305 gemakkelijk meer dan 180 km/h.
Sportief? De 504? Nu ja, het is een auto die in eerste instantie heel gedegen is gebouwd en bijzonder comfortabel en ontspannen rijdt. Aan de andere kant heeft diezelfde 504, ook als Coupé, belangrijke rally’s op zijn naam staan - een kenmerk van zijn betrouwbaarheid. En laten we de 504 TI niet over het hoofd zien. Weliswaar ‘slechts’ 106 pk sterk, maar daarmee was het in zijn tijd een erg vlotte auto, topsnelheid 173 km/h.
In de eerste plaats gebouwd voor moeiteloos kilometers vreten was de prachtige Peugeot 505, die in de loop van zijn carrière in steeds snellere uitvoeringen verscheen. Het hoogtepunt werd gevormd door de 505 V6, die de legendarische PRV-motor van de 604 leende, en de 505 Turbo Injection, met zijn 2,2-liter viercilindermotor op Chrysler-basis en 160 pk. Daarmee liep de 505 soepeltjes de 200 km/h voorbij.
Sedans van Peugeot … bescheiden en beschaafd? Nou, niet altijd. Dat bewees de 405 Mi-16, die de keurige zaken- en gezinsauto 405 transformeerde in een waanzinnig snel hebbeding met 160 pk. De overtreffende trap kwam in 1993 in de vorm van de 405 T16, met een tweeliter zestienklepper met turbo onder de kap en 200 pk aan de wielen. Peugeot was hofleverancier van snelheid geworden: top 235 km/h. Mooie tijden!
We kennen allemaal wel de Taxi-films, met de woeste, witte Peugeot 406 in de hoofdrol. Die auto was ook als seriemodel te koop - zonder vreemde vleugels weliswaar, en ook met weglating van het taxi-bordje op het dak. Met de 406 3.0 24V-V6 kon je echter naar hartelust laagvliegen: de schitterende V6 met 24 kleppen en op het laatst 210 pk maakte van de 406 een soevereine snelheidsmachine. Kom dus maar door met die prachtige, bloedsnelle en hybride 508. En al die andere snelle elektrische en hybride Peugeots die in het verschiet liggen. Te zien op de autosalon van Genève, vanaf 7 maart, waar ook de nieuwe 208 zal schitteren!
FOTO rechten:
De gebruikte foto's worden reeds gebruikt op het internet (en facebook) en zijn naar onze mening rechtenvrij. Wanneer de rechtmatige eigenaar – bewijsbaar- aangeeft dat de betreffende foto’s niet zomaar gebruikt kunnen worden, verwachten wij een prompte reactie, zodat we dit adequaat kunnen oplossen.